torsdag 26. desember 2013

Hvor ble alt sammen av, der ute på Internett?

Når jeg skrive dette innlegget så er det torsdag 2. juledag 2013, altså 26. desember 2013 og klokka er nå 13:22. Så dette må vel bli en betrakning over dette med julen og hvordan julen har vært for undertegnede så langt? Tja, det blir vel noe i den retningen vil jeg tro og anta. Jeg har nå ikke gjort meg så store tanker om hva jeg skulle skrive denne gangen. Det var mer eller mindre en tilfeldighet at jeg kom inn på denne min blogg i dag.

Jeg hadde i løpet av dagen prøvd å finne gamle innlegg jeg har skrevet i ulike sammenhenger på  Internett, men det var ikke så lett, veldig, veldig mye fant jeg ikke som jeg hadde forventet å finne deer ute. Men sider er vel lagt ned og gjort om, slik at det ikke lengre er så tilgjengelig som en skulle tro. Det er nå ikke så enkelt å søke etter på google eller andre søkermotorer ser det ut for. Det gjør meg vonbråten fordi det er så mye jeg savner av det gamle jeg engang skrev. Skrevne ting som hadde vært morsomt å se igjen, men som er blitt borte.

Det som undrer meg er jo den påstand om at "alt blir på Internett", jeg har ved noen få søk ikke funnet alt jeg har publisert på Internett opp igjennom årene, det ere så utrolig mye som jeg hadde forventet å finne der som ikke er der lengre. På en eller annen måte er det slettet? Hjemmesider og andre sider som er lagt ned og ikke eksisterer ikke lengre, fordi den som drev dem ikke har lengre betalt avgift for siden,  for domene eller lignende. Tror mye av årsaken ligger der, så lenge du ikke betaler for det, så blir det slettet?

Nå var det vel slik at en del av disse sidene var mer eller mindre lukkende miljøer, men langt fra alle var det. For eksemepel avisenes kommentar spalter var nå vel stort sett åpne og kunne leses av alle. Men når nyhetsoppsalget er blitt borte så er også vel kommentarene det også?

Hvor mye er det ikke av slikt historisk materiale som er blitt borte på den måten. Som kunne si noe om samfunnslivet og ikke minst enkelt indivers engasjement i den sammenhengen. Hvor mye er det ikke som da viskes ut og blir borte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar